יום ראשון, 14 באוקטובר 2012

תריץ ת'מוג'ו ותתניע מנועים! #18

הפוסט היום הוא על שיר, אפילו אלבום, ששינה לי את חיי המוזיקה.
על האלבום הנפלא הזה חתום אחד יוצרים הכי גדולים במוזיקה האלטרנטיבית - מייק פאטון.

שיר היום הוא:
Peeping Tom - Mojo

אם אני יכול להצביע על מספר אמנים ששינו לי את התפיסה המוזיקלית שלי, אבל לא יכול להצביע על אמן אחד חוץ מMike Patton שעשה את זה עם שלושה.

על מנת להכיר לכם קצת יותר על מייק פאטון אספר עליו בקצרה.
מייק פאטון היה בן 16 בשנת 1984 כשהקים עם חבריו לתיכון את להקתו הראשונה Mr Bungle להקה שבעתיד תחשב ללהקה הכי משוגעת שידע ה"מיינסטרים".
בשנת 1989 נבחן פאטון למלא את משבצת הסולן בלהקת האלטרנטיב מטאל Faith No More (ידועה גם כ"להקה הכי גדולה EvEr") לאחר שהלהקה חיפשה סולן.
פאטון הצטרף ללהקה והקליט 4 אלבומי מופת כשכל אחד מהם נחשב לאבן דרך עבור יוצרי הרוק המודרני.

איפשהו שם ניצוץ הטירוף אצל פאטון הבעיר את הסובבים אותו, בין הקלטת האלבום Angel Dust של פיית' נו מור לזה שמיסטר באנגל קיבלו חוזה הקלטות, משהו במוזיקה שלו לא היה קונבנציונלי.
הפרוייקטים שלו קיבלו גוון שובה של טירוף, עוצמה, אפלות ומנעד קול שיביך זמר אופרה או זמר דת' מטאל.
הדרך המדויקת ביותר לתאר את זה, לפי דעתי, היא שהמוזיקה הזו נעשתה ע"י הליצן המשוגע ברכבת האימה של הסופרלנד.

פאטון שעד אז שלט בשלל כלי הנגינה המקובלים ברוק (תופים, גיטרות, קלידים) התחיל להכנס לעולם המוזיקה האלקטרונית (בעיקר נסיונית) בסוף שנות ה90 עם הקלטת האלבום Album of the Year ומאז לא הפסיק.
בכל הרכב שניגן מאז התעסק עם הסמפלר ובקשת נרחבת של אפקטים ושיתף פעולה עם אמנים גדולים בתחום כמו Bjork ו- John Zorn.

ולבסוף בשנת 2006 הוציא פאטון את האלבום ע"ש הלהקה עצמה פיפינג טום, שהפעם במקום להרתם, הוא רתם אמנים מהשורה הראשונה של מוזיקת הפופ והאלקטרוני לצידו.
אתם בטח חושבים על השורה הראשונה של הספסל האחורי, שזה נכון, אבל באמת לא רק! אני מדבר על Massive Attack, Norah Jones ו- Butterscotch פאיינליסטית "אמריקה'ס גוט טאלנט".

כששמעתי את האלבום הזה, שלמעט שיר אחד כולו על טהרת Trip hop (סגנון מוזיקה אלקטרונית), נרתעתי ולראשונה לא הבנתי מה פאטון רוצה ממני (בהמשך חיי זה יקרה עוד מספר פעמים).
אך רק בזכות השיר הזה - Mojo, החלטתי להביא ניסיון (למעשה 4 נסיונות) נוספים לאלבום הזה ובסוף להתאהב.

וכמו שיוסי גבני אומר: "אני את דבריי - סיימתי".
לילה טוב

*טריוויה:
ההרכב שמנגן עם פאטון בקליפ הנ"ל נקרא Dub Trio ולמעשה הם נגני היפ הופ גדולים, ההרכב לייב של הראפר יהודי-אמריקאי מתיסיהו והרכב "דאב-מטאל" אינסטרומנטלי בפני עצמם.
צפו פוסט עליהם בעתיד.

אין תגובות: