יום שישי, 5 באוקטובר 2012

צדק מוזיקלי #9

עד עתה הבלוג הזה נגע בעיקר בלהקות מוכרות, או אם לדייק יותר, מוכרות למי שאמור להכיר.
עדיין לא הגעתי ללהקת פוסט-רוק-אמביינט משוודיה שהופיעה פעם אחת עם התחת שלי בונצואלה ומאז הוציאה סינגל שאף אחד לא יודע שזה שלה; אולי זה גם לא יקרה בכלל.

למה כל הפתיחה המעיקה הזו?
בשביל להציג את הלהקה הבאה, להקה שלפי הבנתי גם "מי שאמור להכיר" לא באמת מכיר אותה עד הסוף - אולי כי היא ישנה, אולי כי יש בה משהו קצת צורם בהאזנה ראשונה ואולי סתם כי איגי פופ רזה בצורה מעוותת.
הוכחה לזה היא העובדה המצערת שהיא נכנסה להיכל התהילה של הרוק האמריקאי רק בשנת 2010, שזה בעצם 40 שנים אחרי האלבום המופתי שלהם Fun House.
באתי לתקן עוולה, כדי שכל חובבי הרוק יישרו קו עם אחת אגדות הרוק שלמזלנו עדיין חיות, ואפילו הופיעו בארץ לפני מספר שנים - באתי לדרוש צדק מוזיקלי.
אתם יכולים לקרוא להם Iggy Pop and the Stooges, Iggy and Stooges או אפילו סתם The Stoo (טוב את זה כבר סתם המצאתי), אבל The Stooges היא אחת מלהקות הרוק הכי טובות בכל הזמנים!

לפני החפירה - שיר היום:
The Stooges - Fun House

את השם Iggy Pop בוודאי שמעתם; אולם זה בגלל החלק השני של הקריירה שלו, חלק שאותו טיפח בצמוד אליו לא אחר מאשר David Bowie, למעשה בואי לקח תחת חסותו את איגי עוד כשהיה חלק מה"מוקיונים", אי שם לפני אלבומם השלישי והאחרון.

ג'יימס אוסטרבג קיבל את הכינוי שלו "איגי" מכיוון שבילדותו היה חבר בלהקה בשם "האיגואנות".
מי שהדביק לו את הכינוי הזה היו חבריו לגרעין להקות ה"סטוג'ס" והם האחים רון וסקוט אשטון, והשלישיה יחד עם הגיטריסט דייב אלכסנדר הקימו את הסטוג'ס.
סגנון הלהקה נשאב משני מקורות עיקריים, הראשון והמתקשר כ"כ ללהקה הוא סגנונם היחודי של להקת הפרוטו-פאנק הראשונה MC5 שגם הם, כמו הסטוג'ס ממישיגן.
השני הוא המסע של איגי פופ לשיקאגו, שם הוא הבין שהוא רוצה לעשות בלוז תוך כדי שהוא קורא תיגר על הז'אנר עצמו - ליצור משהו חדש לחלוטין.

לאחר שהופיעו יחד עם חבריהם MC5 קיבלו החבר'ה חוזה ונכנסו לאולפן באופן מידי; האגדה אפילו מספרת שאת חצי מאלבומם הראשון The Stooges הקליטה הלהקה בפאקינג-איי יום אחד!
מאז הטור של האלבום ועד עצם היום הזה ידועה הלהקה בסגנון ההופעות הבלתי נשלט שלה, כשאיגי מפזז על הבמה, צורח, קופץ stage dive בלי סוף ואפילו מורח על עצמו חמאת בוטנים על החזה (כןכן).

שנה אחרי החליטה הלהקה באופן נורא מפתיע לסגנונם הבועט, לצרף סקספוניסט לחבורה.
בלי למצמץ אחרי זה הם כבר היו באולפן ב1970 והקליטו את אלבום המופת Fun House, אלבום שכולו אנרגיות, דיסטורשן ופתאום סקסופון!
בעצם הסטוג'ס הגדירו לעצמם כי באלבום הזה הם רוצים לתפוס את האנרגטיות שהם משדרים בהופעה חיה לתוך אלבום סטודיו רגיל ובשביל לחקות את זה על הצד האמיתי ביותר הלהקה הקליטה את עצמה כשהם מסדרים את האולפן כאילו הם בהופעה חיה ואיגי אפילו שר דרך מיקרופון רגיל ולא של סטודיו.
לפי דעתי האלבום הצליח לעשות את זה בגדול.

מאז הסטוג'ס התפרקו פעם אחת לשנה, "התקמבקו" לשנתיים והוציאו את האלבום Raw Power שלצד Kick Out the Jams של MC5, נחשב לאלבום הכי חשוב בפרוטו-פאנק.

אין תגובות: