יום ראשון, 9 בדצמבר 2012

מחווה לז'אנר שמת #75

בחיי אלוהים שאני אוהב אינדי רוק שהוא טוב, נשבע.
נכון שהוא פחות דיסטורשני ונכון שהוא יותר פופי. אבל נשבע שאני אוהב.
נכון שזה לא "כוס התה" שלי, אבל מצד שני צריך לדעת להתקדם גם עם המוזיקה ולמצוא בתוכה את הפנינים מאשר לבכות.
ויודעים מה, אם בוחנים היסטורית אני משוכנע שגם דברים שאני אוהב היום ונראים לי מיוחדים היו כנראה בעבר עוד חלק חולף מ"סצינת הרוק האלטרנטיבי של ה90".
היו זמנים במקסיקו ועכשיו הם השתנו.

אבל משהו מפריע לי בכל הסיפור הזה של חילופי השילטון בין העשורים.
בעשור הקודם הרוק הפופולארי היה נו-מטאל, הפופ-פאנק ופוסט-גראנג', את הסוגה הראשונה והשניה שנאתי שינאת חינם ועל השלישית מתתי לעיתים.
מול סגנונות אלו, שהם עצמם שאבו הרבה מהרוק האלטרנטיבי של ה90', עמדו מספר אלטרנטיבות.
מצד אחד פרחה לה סצינת אינדי רוק חדשה עם ניחוח בריטי שלא היה כמותו שנים עם להקות כמו Arctic Monkeys ו-Kaiser Chiefs המעולים. כמובן שבאיזשהו שלב נתנו את אותותיהם הקלידים והסינתיסייזרים לקראת צליל יותר פופי ודביק.
מהצד השני הייתה סצינה מיוחדת, שאולי לא הייתה האלטרנטיב שהכרנו ב90', אבל הם חיו ונשמו את התואר והזכות להקרא "אלטרנטיב רוק", הם היו אלטרנטיבה מוזיקלית - אפס התחנפות, משמעות לבאס ורצון לעשות רוק'נ'רול עם רוח פאנק אמיתית! אני מדבר על White Stripe, TV on the Radio ו-Audioslave (למרות שהאחרונים הם גלגול ישיר של ה90' עם תעודות).

בהבנה שלי היום אין דבר כזה רוק אלטרנטיבי כסצינה שחיה ומדגדגת את הפלייליסטים.
הכל אינדי רוק\פופ. הגדולות והקטנות, בפלייליסטים הגדולים או האלטרנטיבים. הכל, תמיד, מוקף, מורעל.
ברוך השם אם נלך למועדונים נמצא כי הרוק האלטרנטיבי עדיין חי ונושם, אבל איפה הוא? למה הוא לא שם למעלה על פני השטח? מגיע ישיר מהתחתית מלאת הדיסטורשנים לתוך רשימת ההשמעה העולמית?!

לפי הספד סופי, אני רוצה להקדיש שיר את שיר היום לאחת מהיוצרות הגדולות בעיניי באלטרנטיב של שנות ה90.
אולי בזמנו גם יכלו ללכת על חבל דק ולקרוא לה "אינדי", אבל אם היא או הפיקסיז היו יודעים מה יעלה בגורלו של המונח "אינדי רוק" 15 שנים אחריהם, הם היו מעדיפים לפי דעתי להיצמד ל"אלטרנטיב רוק" וזהו.
ולכן שיר היום הוא:
PJ Harvey - Sheela Na Gig

*Sheela na gig זה תבליט של אישה עירומה עם איבר מין ענק שמטרתו היא להרחיק "עין הרע" למיניהם: שדים, רוחות וכו'..
נמצא בעיקר בתרבות הפגנית-אירית, על אף שניתן למצוא תבליטים כאלו כל בריטניה ובחופי מדינות הקרובות לאי של הוד מעלתה.

אין תגובות: